Hjälp! Mitt företag dog av CV19…

Nä inte mitt, men kanske ditt?

Hur kan man överleva ett virus..?

Som jag tidigare har skrivit i mina inlägg om butiksdöden, blev detta virus nådastöten för många…

Hur gör man då för att få sitt företag att överleva?

Nu är det egentligen en fantastisk tid, där vi kan kreera nya saker och inte ens himlen kan sätta gränser! (Du vet väl om att det finns utomjordingar?!)

Så hur kan man få nya ideér och åt vilket håll ska man ta sitt företagande?

När allt går bra och livet rullar på, får man sällan nya ideér – för de behövs helt enkelt inte. Däremot när det tar emot och man fäktar för varje smula, det är då idéerna börjar gro…

Man måste slå botten för att kunna börja klättra upp igen, och många, många har hittat botten nu…

Det är nu som alla möjligheter öppnar upp, det gäller bara att man kan förnya sitt företag och ta det till en annan nivå.

När började jag tänka som en entreprenör?

 

Jag är visserligen uppfödd i en företagarfamilj, så ja, jag hade det i ”bröstmjölken”. Men min företags skalle visade sig när jag arbetade på Hedbergs Guld i Dalsjöfors i 20års åldern. Där satt jag på postorderavdelningen och fick beklaga för shoppingsugna kunder att allt dessvärre var slut.

På den tiden tog allt väldigt lång tid, först ta fram sortimentet, sedan fotografering hos fotograf och slutligen reklambyrå till en tryckt katalog. Att vi sedan sålde slut allt i ett nafs, gjorde inte saken bättre. Dessutom var leveranstiden lång.

Så vad gjorde Gunilla 20 år? Vi hade ju en full butik med massor av smycken, men de fanns inte i katalogen… Hmmm vad kunde jag göra? Idéen kom efter femtielfte samtalet och jag gick ner till butiken, kollade vilka smycken vi hade mest av, satte upp en av varje på en frigolit skiva och började kopiera upp svartvita papper med smyckena på! Sedan skrev jag priserna och skickade ut till alla som ringde in! Varpå vi började sälja igen ?.

Efter några veckor blev jag inkallad på chefens (Bengt Hedberg) kontor… Framför honom låg mina taffliga fotostatkopior och han tittade på de, sedan på mig… -”Är det du Gunilla som har gjort den här?” frågade han. Jag var nu tvungen att erkänna och kände en klump i magen, för i min iver hade jag glömt att fråga om lov…

Bengt slog näven i bordet, och sa: -”Det var tamejfan det bästa någon har gjort!”. Oj!

Ja, det gäller att vara kreativ i stunder av trångmål.

Så hur löser du ditt företagande?

 

Upplever du att du har fastnat och inte kommer vidare, eller går det bättre än innan?

Jag är nyfiken och vill gärna veta hur du har det!

Av någon konstig anledning har hela mitt företagande lett mig hit i just denna stund… Jag har letts till att vilja hjälpa de som vill bli hjälpta och just nu får du mina tips hur du lättast flyttar ut ditt företag på nätet – gratis!

Du kan ladda ner ditt eget exemplar >> HÄR

 

Tack för att du har läst mina insikter idag, fler följer!

Gunilla

den problemlösande och kreativa designern/företagaren på DesignWerket

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.