Insikter

Inte bara mjukglass…

Det är frågan om Lycka!

 

När jag var ung hade Mark Levengood ett radioprogram som hette: Inte bara mjukglass.

Jag älskade att lyssna på honom och han gjorde mig alltid så glad!

Det var så mysigt att lyssna på den finska sisun och det positiva budskapet i hans radioröst.

Kan man få tillbaka den där känslan av mjukglass och hur hittar man sin känsla av lycka?

Minns du också hur du kunde önska dig något, och faktiskt få det!

När tappade vi den känslan?

Vad var det som hände..?

Hur kunde vi tappa den.. eller är den verkligen borta?

I dag jagar vi runt efter arbete och pengar, lyckan har hamnat i soprummet där livet snurrar på.

Just nu befinner vi oss i ett totalt kaos, där människor är rädda för att bli sjuka, eller av att smitta andra.

Kan man hitta lyckan av mjukglass igen, i detta kaos?

Det var ju så svårt att känna känslan av ”inte bara mjukglass” redan före kaoset…

Jag vågar sticka ut hakan och säga att lyckan bor inom dig, den har aldrig lämnat dig…

Man behöver bara lära sig att känna igen känslan, och plocka fram den igen ?.

Just nu hittar du min kurs i attraktionslagen som hjälper dig hitta tillbaka till mjukglass känslan och lyckoruset. Du hittar den här >> DU 2.0 

Och nu vänder vi blad mot:

Butiksdöden del 4

 

Du hittar mina tidigare inlägg om butiksdöden här: del 1, del 2 samt del 3.

Det är snart endast butiker som säljer mjukglass och annat ätbart som överlever butiksdöden…

För mat behöver vi, det kan vi ju inte spara in på.

Visst är det lyxigt att unna sig något gott att äta?

Känslan är fantastisk och vi lägger nästan hur mycket pengar som helst på det.

Tänk bara hur duktiga vi har blivit på att köpa och äta ekologiskt, för visst känns det viktigt att vi är ”rena” på insidan?

Men, hur är det med utsidan då?

Vi smörjer gärna in oss med ekologiska cremer och använder make up som inte är djurtestade…

Fram till hit är allt frid och fröjd… Men hallå, vad händer med kläderna vi tar på oss..?

Då händer det något…

Trots att så mycket kläder är billiga omges vi hela tiden med tokreor och rabatter. Vilket gör de ännu billigare…

Vi har blivit fartblinda gällande priser, vilket gör att inköparna jagar billigare och billigare kläder, för att de tror att vi vill ha det så.

Som jag skrivit tidigare beror det på flera faktorer, men framförallt att vi har tappat greppet över VEM som gör våra kläder och att ingen berättat att det är människor som gör det till slavlöner.

Vill du verkligen bära kläder som är tillverkade av männsikor som inte kan leva på sin lön? Självklart inte!

Men du har blivit invaggad av att det måste vara billigt, så du vet inget annat, eller hur?

Hur blir vi smarta konsumenter?

 

  • För att kunna behålla våra lokala butiker behöver vi handla i de.
  • För att kunna använda kläder som är tillverkade av människor som kan leva på sin lön, behöver vi vara beredda att betala vad det kostar.
  • För att kunna bli hållbara konsumenter behöver vi köpa det vi ”villhöver”, dvs. det vi behöver men också vill ha.
  • För att få en hållbar värld gäller det att vi blir smarta konsumenter, dvs. vi kollar tvättrådet och ser i vilket land plagget är tillverkat i. Är det tillverkat i ett U-land ska du välja att köpa det OM det är rättvise märkt, för då vet du att den som har tillverkat det har fått en schysst lön.
  • För att vara ett smart modelejon behöver du köpa slow fashion, dvs. kläder som varken går i eller ur modet. Hitta din egen stil!

Vad har detta med mig att göra?

Det mina vänner berättar jag i nästa inlägg ?

 

Tack för att du har läst mina insikter idag, fler följer!

Gunilla

den problemlösande och kreativa designern/företagaren på DesignWerket

 

 

 

 

 

 

 

 

2 thoughts on “Inte bara mjukglass…

  1. Känslan av mjukglass finns fortfarande där. Och den är inte långt borta. Vi behöver inte försöka lämna våra liv för att hitta den där lyckan. Genom att sakta ner och bara vara i vår egen vardag kan vi hitta samma känsla, utan glassen!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.